21

Budi Bahasa, Budaya Kita

Berjalan lenggang-lenggang  kangkung sambil control sopan sikit,
Mata tu tak lepas intai sana intai sini..
Sambil mengintai jawatan kosong, sempat juga kuintai mamat ensem...
Tapi ensem ke? biasa je.....

Langkahku berhenti bila melihat
JAWATAN KOSONG, PEKERJA DIPERLUKAN SEGERA.
Pucuk dicita ulam mendatang..

Ku betul-betulkan sedikit tudungku yang semestinya sudah cun..(terperasan sekejap)
Ku betulkan juga baju kurungku walhal sudah elok.
Senyuman yang agak menggoda ku lemparkan kepada Lelaki itu..

Gadis cun : Assalamualaikum Encik


Lelaki itu : Waalaikumussalam Puan


Gadis cun : (Agak kurang ajar disitu kerana menggelarkan aku Puan, cissss) 


senyum simpul sahaja ku lemparkan. Mengikut poster yang saya baca, disini ada jawatan kosong...bla..bla..bla..

Lelaki itu : (Angguk kepala)

Gadis cun : Berapa gaji yang ditawarkan?

Lelaki itu : owh, gajinya RM****.

Gadis cun : Bia betul mamat ni, tak kan kerja senang macam ni je dapat gaji sebanyak tu.....(dalam hati),  Masuk kerja pukul berapa?

Lelaki itu : Kalau shif pagi, datang pukul 8am-3-pm, Kalau shif petang 3pm-10pm.

Gadis cun : Cuti pulak macam mana?

Lelaki itu : Cuti mengikut jadual Puan.

Gadis cun : Kalau macam tu, bila saya boleh mula kerja?

Lelaki itu : Puan tak payah la datang bekerja, kerana semalam saya dah terima pekerja baru...

Gadis cun : Yeke? ok, Terima Kasih ye. (dalam hati rasa nak terbakarrrr....)

 MORAL : Kalau dah ada pekerja baru, elok Buang aje poster tu...
Sikap berterus terang tu penting, jangan bagi harapan pada orang..
Budi Bahasa, Budaya Kita
P/S : Tiada kaitan dengan cunndaa

Pakai Baju Warna Ceria, Sudilah KOMEN sepatah dua

21 Orang Komen:

Cik Azizah said...

cis sengal! tgk tu cundaa da menaruh harapan. lenkali terus cakap je da ade org..xpon buang poster tu..ape daa..

blogtilldrop said...

hari-hari baca majalah, sabar je lahhhhh

alif haris said...

perghh .. orang cmni pn ade gak .. buang negara je la .. huhu sakai punye orang ,,haha

munira hashim said...

Muni baca pon bengang..lelaki tu saje je tu..x shuke..dah pnh jumpe org cenggini

senyumSOYA said...

err..encik tu tengah cari calon kot... hehehhe.. menhyelam sambil minum air..^^"

Aku Si Pujangga said...

haha.. pujangga penah gak kene mcm 2.. nyirap mcm air sirap jek rasa.. :D

muhamad hanif said...

Err,

lempang terus staff terbabit.



HAHAHAHAHAH

caliph shuriken said...

mmg teruk staf ni, klau dh dapat staf baru kasi turun laa iklan tu, huh...

Mohd Izzar said...

alahai, kejam nye la plak..

Ct Aja said...

kikikiki, kalau penuh gtaw la awal2...kerja ape 2, byk gajinye...

Mrs.Yie said...

kenapa x sound je mamat tu dik?hahaha..kalau dah ambik pekerja,buang je la poster tu..x prihatin betul..huhuh

Khairil said...

hampeh betul iklan tu...huhu...

Acik said...

memang x patot! jatuh berkecai hati yg baru mula nak berbunga ...

CIKGU ECAN said...

haha..x pa2..sabar jer la...dia lupa kot...

syam said...

dah kat kl ker..

sis92 said...

macam nak kena lempang laju2..haha

Kak Long said...

kalau kak loong pun geram dan bengang..kalau jwtan tu dh ada org isi, nape la x buang lg poster tu..kesian kt org yg dtg cari keje..sabar je lah kn

Nur Raihana Baharuddin said...

mmg agak terbakar..
x rety buang poster ke..
ape la pny org

ctk said...

laaa....npe dy xcakap awl2...org tnye jawab je...pastu last2,wt org kcewa jee..adOi..

Nightroad said...

ha3....x leh bygkn time tu......

amranaiman said...

xde kaitan ek.. mcm mangsa je haha :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TENKIU DAUN KELADI, JEMPUT DATANG LAGI
PUSH >