26

ADAB KETIKA MENDENGAR AZAN



Semua orang akan merasai Kematian kerana Kematian itu pasti menjelma.Cuma kita tidak tahu bila Tarikhnya, bila Waktunya dan Dimana tempatnya kerana Ajal Maut adalah Rahsia ALLAH swt.


Cuba kita renungkan, Kenapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa? lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan iaitu kesakitan 'SAKARATUL MAUT'. 

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."



Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang. Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya.


Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan mendiamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri?


Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dengan izinNya menjanjikan syurga untuk mereka..

"Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri kami. 

Amin.. amin.. amin Yarobbal a'lamin.." 


Marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini kita semua tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut

Pakai Baju Warna Ceria, Sudilah KOMEN sepatah dua

26 Orang Komen:

Anisa Hang Tuah said...

mati itu pasti..

kjaharun said...

hormat la azan.. kite kan orang islam :)

Nina Athira-misu said...

kalau kat skola,time azan kepala semua lentok atas meja..hehee

mekocah Je said...

mendengar dan menjawab azan kan lebih baik .. betul tak ?

:)

Luqeem™ said...

betul2..ramai yg amik tak kesah tntang ni..huhu

aku said...

nice entry..:) mengingatkn...

qudwa said...

nice n3...klu lagu kebangsaan bkn main lagi..tp azan, wat x tau je..^^V

Mish Apple said...

saket hati bile orang ajak sembang time azan .

Aku Afzal said...

ada dengar tazkirah, sesiapa yang berbaring sewaktu dia mendengar azan berkumandang..maka mayatnya akan berat ketika meninggal nanti.wallahua'lam

milo said...

i like this..ramai yg wat do no pasal hal ni kan..sometimes sy pon terleka..huhu..btw thanx sharing this! :)

alif haris said...

Allahummakhtim lana bikhusnil khotimah :)

cunndaa said...

@mekocah Je : yups, betul tu

cunndaa said...

@Aku Afzal : cunndaa pun dengar macam tu jugak, sama-samalah kita perbaiki diri kearah jalan ALLAH swt

kiz said...

nice..sama-sama kita perbaiki apa yang kurang...

ABU said...

very nice entry..treima kasih kerana berkongsi ilmu

Cik Azizah said...

yup betol tu...slg memperingati.kdg2 terleka..

Wanie said...

ha,ah time azanmane leh bercakap, lagi2 buat bising..

kak lang said...

nice en3 cundda...kak lang suka baca en3 yg cmni, bleh tmbh ilmu d dada...tima kasih cunnda~~ with luv

Aida Omar said...

betul2..kita sebagai umat Islam sepatutnya menghormati azan kan..kadang2 aida pun x mengamalkannya ^_^ tnkz cunnda ingatkan :)

shida'R said...

nice info cunnda..byk dah shida bljar dr entri2 cunda nih hehe.. =)

Fathiah Hamim said...

hormati lah azan. rasa nak sepak2 je sape yang pokpekpokpek time azan. huhu

nadia fatihah said...

masa azan xleh berbaring, nanti mayat kita berat. just sharing~ :)

caliph shuriken said...

nice en3 ^^

Heidi Shafiq said...

sgt menginsafkan..

najihah sahami said...

btol2....kenapa yang agama kita tak buat.tp yang dunia kita agung2kan.aiyaaa

D'Mazz said...

nice entry....sbg peringatan kepada kita semua...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TENKIU DAUN KELADI, JEMPUT DATANG LAGI
PUSH >